spacer
spacer
spacer
spacer
שימור חומות ירושלים
קורס שימור בארכיאולוגיה
התעדה למשמרים
New Integrated Knowledge based approachs to the protection of cultural heritage from Earthquake-induced Risk

מאמרים


קורסים וסדנאות בשימור


קורס שימור בארכיאולוגיה, פברואר - מאי 2010
שימור - בין פרשנות לתצוגה בדגש ארכיאולוגי
יעל אלף וראובן אלברגר


סיור בפארק הארכיאולוגי בירושלים (צילום: יעל אלף)
בקיץ 2006 נערכה סדנה בת שלושה ימים לסטודנטים מהתוכנית ללימודי תעודה בשימור באוניברסיטת תל אביב. הסדנה התקיימה במוזיאון רוקפלר ובאתרים בירושלים. מטרתה העיקרית הייתה להקנות ידע מקצועי בשימור לסטודנטים, ולחזק את שיתוף הפעולה בין תחום שימור ברשות העתיקות לבין האקדמיה.

המטרות הלימודיות כללו: הכרות עם עקרונות שימור מנחים בפרשנות ותצוגה, למשל: מתי ניתן לשחזר ולהשלים ממצא ומתי עדיף להסתפק בייצוב בלבד; הכרת אמצעים שימוריים לפרשנות ותצוגה של המורשת התרבותית, למשל סוגי האינטגרציה השונים בשימור ותצוגה של חפצים, פסיפסים ומבנים, וההבדלים ביניהם; הכרת תפקידו של המשמר ומקומו בצוות לצד המתכנן והאוצר בתהליך הפרשנות והתצוגה. כן נערכה הכרות עם מגוון תחומי השימור, ובהם שימור חפצים, שימור אלמנטים ארכיטקטוניים, מבנים ואתרים וההיבטים הקשורים לפרשנות והתצוגה של כל אחד מהם.

הסדנה עסקה בהיבטים שונים של השימור, הפרשנות והתצוגה של המורשת התרבותית ובניתוח ביקורתי שלהם. הדיון נסב על שאלות כגון: מה בחרו המתכננים לספר ולהדגיש? מה נבחר לכיסוי? כיצד מועבר הסיפור? וכיצד מתמודדים עם הקונפליקט המובנה בשימור ותצוגה, שבו חשיפת הממצאים כרוכה בהכרח בבלייה והרס? התפיסה העקרונית שלאורה נערכה הסדנה מניחה שעל מנת לשמר את מרב ערכי המורשת, על העוסקים בשימור ובתצוגה לקיים תהליך תכנון וביצוע מבוקר המבוסס על אתיקה שימורית כפי שבאה לידי ביטוי באמנות בינלאומיות. ניהול תהליך השימור עוסק למעשה ב "ניהול קונפליקטים", ניסיון לאזן בין הצרכים והגישות השונות של כל המעורבים בתהליך.


הביקור במרכז דווידסון בהדרכת יובל ברוך, ארכיאולוג מחוז ירושלים (צילום: יעל אלף)
מהלך הסדנא
היום הראשון של הסדנה התקיים במוזיאון רוקפלר, במרכזו עמדו שאלות של שימור, פרשנות ותצוגה. המוזיאון עצמו, כמבנה היסטורי וכמוזיאון לארכיאולוגיה, עמד במרכז הדיון. במהלך היום התקיימו הרצאות וסיור במוזיאון רוקפלר ובסדנת הפסיפסים. 

היום השני עסק בשימור, פרשנות ותצוגה של חפצים. במהלכו הוצגו לסטודנטים מעבדות השימור לקרמיקה, זכוכית ומתכת בתחום טיפול בממצאים של רשות העתיקות. בהמשכו הוצגו מעבדות השימור של המגילות הגנוזות ולאחריהן ביקרנו בהיכל הספר בהדרכתו של האוצר ד"ר אדולפו רויטמן.  
 
היום השלישי התרכז בניתוח והשוואה של הגישות השונות לשימור ותצוגה באתרים המגוונים של מתחם הכותל: חווית "שרשרת הדורות", מנהרות הכותל, מרכז דווידסון והפארק הארכיאולוגי. נוסף על ההרצאות והסיורים באתרים, התנסינו גם בשימור מעשי בהדרכת יבגני איבנובסקי - מנהל פרויקט השימור במנהרות הכותל.

התנסות בשימור מנהרות הכותל (צילום: יעל אלף)
בסדנה השתתפו ארכיאולוגים, משמרים ואוצרים שהציגו את הנושאים מנקודות המבט השונות. כך התקבלה תמונה מגוונת והונח בסיס רחב לדיון מעמיק בשאלות השימור, הפרשנות והתצוגה של המורשת. השילוב בין אנשי המקצוע השונים, הנושאים והאתרים, המידע התיאורטי, הסיורים, התרגילים וההתנסות המעשית היו המפתח ללימוד אפקטיבי ולהצלחת הסדנה.

"הסדנה הייתה מצוינת בפרמטרים האנושיים הבלתי מדידים מבחינתי: א. נהניתי, ב. חוויתי דברים לא רק בפן המחשבתי/אינטלקטואלי אלא ובעיקר בפן הרגשי והחושי ואלה הם הדברים שאדם נושא עימו בסופו של יום.  תודה על הארגון הרצינות וההשקעה בנו"  (רחל נחומי, משתתפת בסדנה).


קובץ תכנית הסדנא להורדה

site built by tetitu
 קרדיט