spacer
spacer
spacer
spacer
שימור חומות ירושלים
קורס שימור בארכיאולוגיה
התעדה למשמרים
New Integrated Knowledge based approachs to the protection of cultural heritage from Earthquake-induced Risk

פרוייקטים


הגושרים
שימור אמת מים וטחנת קמח
שם המזמיןרשות העתיקות
משךאוקטובר—דצמבר 2017
מבצעים משמר ג'ון פיטרסון
משמר אילן מזרחי
ניר כורם
משמר ליאונל מורנו
אדר' יערה שאלתיאל
ארכיאולוג אורי ברגר
 
 בחלקו המערבי של קיבוץ הגושרים, בשטח בית העלמין, ניצבת טחנת קמח ולה אמת מים באורך העולה על 200 מטרים. האמה הובילה מים מהפלגים המזרחיים של נחל דן אל שלוש עמדות טחינה מקבילות שהקנו לה את שמה "הטחנה המשולשת" (אל מת'לת'ה; الطاحون المثلثة). טחנה זו, מהגדולות המוכרות בצפונה של הארץ, הייתה בבעלות משפחת האמיר פעור. טחנת הקמח שימשה את תושבי עמק החולה במשך התקופה העות'מאנית ותקופת המנדט הבריטי, והאמה המשיכה לשמש את תושבי הקיבוץ להשקיית השדות עד שלהי שנות הארבעים של המאה שעברה. בסקר טחנות הקמח שביצעו החוקרים שמואל אביצור ושוקרי עראף, בראשית שנות החמישים של המאה הקודמת, תועדה הטחנה בשיממונה שנים ספורות לאחר שהשימוש בה פסק (אביצור, 1963). עם השנים וההזנחה הלך מצבה של הטחנה והידרדר. שיני הזמן ונזקי מזג האוויר הובילו תהליכי בליה והרס. עצים, שיחים ועשבים רבים צמחו בסדקים ובין האבנים, הקירות מטו ליפול, חדרי הטורבינות התמלאו עפר ופסולת, וקמרונות קרסו. 
 
יוזמה משותפת של מינהל שימור עם מחוז גליל מזרחי וגולן ברשות העתיקות הובילה למימוש תכנית להצלת האתר ולתחזוקתו בסתיו 2017 . הפרויקט בוצע במימון רשות העתיקות ובשיתוף הקהילה המקומית. אל צוות השימור הצטרפו חניכות וחניכי המכינה הקדם צבאית במעין ברוך שהתנדבו למשימה, וחברי קיבוץ שסייעו בהיבטים לוגיסטיים של המיזם. תנאי השטח הכתיבו פינוי מפולות וחפירה נקודתית. אלה הניבו ממצאים מעטים המסייעים להבנתו של האתר ולתיארוך שלבים שונים בקיומו.
 
משך הפרויקט   אוקטובר—דצמבר 2017
יזם   רשות העתיקות
ביצוע שימור   רשות העתיקות, מינהל שימור. צוות בראשות משמר ג'ון פיטרסון; אילן מזרחי, ניר כורם, ליאונל מורנו (משמרים)
תכנון   יערה שאלתיאל, אורי ברגר
ליווי מקצועי   אבי משיח
ליווי ארכיאולוגי   אורי ברגר
צילומי רחפן   מני צוברי
תודות   
אמיר פרוינדליך; שוקרי עראף; סאמר דלאשה; זוהר ליפקין, אורי דיאמנט, קיבוץ הגושרים; מכינה קדם צבאית מעין ברוך; אורי בן־ציוני, מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
 
 
שימור מורשת התרבות, מס' 03. ירושלים : רשות העתיקות, תשע"ט-2020.
> לקובץ המאמר (קטלוג ספריית רשות העתיקות)
 
 



site built by tetitu
 קרדיט